pondelok, 25 október 2021 16:23

Reklama za socializmu

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Pan Vajíčko Pan Vajíčko youtube

Reklamu v Československu od roku 1954 určovali takzvané Reklamné podniky. Na začiatku 70. rokov sa dostáva do povedomia obyvateľov najmä podnik Merkúr, neskôr k Merkúru pribudol  ERPO. K Merkúru a Erpu sa následne priradila Optima (propagácia Brnenských veľtrhoch a výstavách) a Rapid. Na propagáciu zahraničných výrobkov na území Československa zas slúžila agentúra s názvom Made in publicity, ktorá bola agentúrou Československej tlačovej kancelárie.

Rýchly rozvoj zaznamenali aj jednotlivé typy médií a okrem tlačených periodík sa reklamný priestor čoraz viac dostával do rozhlasu a televízie. Od roku 1966 pracujú v jednotlivých televíznych štúdiách samostatné reklamné oddelenia, ktorých úlohou je práve vytváranie televíznych reklamných spotov. A televízia sa pomaly stáva médiom číslo jedna, aj keď vlastniť v tej dobe televízny prijímač nebolo až tak ekonomicky únosné a tých televíznych prijímačov zas nebolo medzi obyvateľstvom až tak veľa. Najmä pre mladé rodiny to znamenalo, kúpiť takýto prijímač len na pôžičku. V roku 1967 sa prvýkrát na československých televíznych obrazovkách objavila jednoduchá animácia figúrky vajcovitého tvaru omamujúce reklamný blok Československej televízie.

Postavička vznikla v autorskej dielni animátora Eduarda Hoffmana a jej úlohou bolo vyplniť medzeru, respektíve zviditeľniť predel medzi vysielaním a jednotlivých reklamných blokov. Niečo podobné bolo v tej dobe v západonemeckej televízii, kde 2. apríla 1963, len jeden deň po tom, čo začal vysielať druhý okruh nemeckej televízie, sa začal vysielať aj Mainzelmännchen. Obdoba postavičky "Pán Vajíčko".

Kvalitu či rozmer Mainzelmännchen, pán Vajíčko nedosiahol, ale splnil svoj účel.

Koncom 70. rokov sa produkcia reklamy v rôznych médiách začína viac podobať na komerčnú produkciu vtedajších západných krajín a to vďaka obrodnému procesu takzvanej Pražskej jari. Po vyprchaní eufórie zo slobody vojskami Varšavskej zmluvy, dochádza k normalizačným praktikám i v reklamnom priestore a všetko sa podriadilo komunistickej strane a jej socialistickým výdobytkom. Ale tí skôr narodení, si určite pozrú televízne reklamy svojej mladosti, ktoré som na konci tohoto článku pripravil. Príjemné spomienky priatelia.

Zobrazené 1241 krát Naposledy zmenené streda, 27 október 2021 09:04
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Nejlepší retro ČSSR reklamy v TV youtube
 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Začiatok sezóny s FOTO - KINO
    Začiatok sezóny s FOTO - KINO BOLO BY CHYBOU domnievať sa, že fotografická alebo filmárska sezóna je už preč.Sezóna pre fotoamatérov ani filmárov sa prakticky nekonči,…
  • Staviame plastikové modely
    Staviame plastikové modely STAVITELIA PLASTIKOVÝCH modelov — kitov u nás sú organizovaní v modelárskych kluboch Zväzarmu ako samostatná odbornosť. Modelári organizujú časté výstavy,…
  • Olympijský Míša pochádza z Brna
    Olympijský Míša pochádza z Brna AKÝ BY MAL byt maskot Olympijských hier 1980 v Moskve? — túto otázku položil svojho času sovietskym televíznym divákom známy…
  • Stredné odborné učilištia - hlavný článok sústavy stredných škôl
    Stredné odborné učilištia - hlavný článok sústavy stredných škôl Výraznou črtou vedecko-technického rozvoja v rozvinutej socialistickej spoločnosti sú kvalitatívne zmeny v charaktere a obsahu práce človeka vo výrobnom procese…
  • Kozmos
    Kozmos Rok 1978, prvý rok tretieho desaťročia kozmickej éry, sa stal rokom úspešných štartov medzinárodných kozmických posádok socialistických štátov. Po lete…
  • Dni dedinskej a poľnohospodárskej mládeže
    Dni dedinskej a poľnohospodárskej mládeže Priliehavejšie sme azda ani nemohli nazvať VIII. dni dedinskej a poľnohospodárskej mládeže, ktoré aj v tomto roku (píše sa rok…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 262 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • ABC - časopis mladých pionierov
    ABC - časopis mladých pionierov ABC nazývané "abecečko", česky "abíčko" je dvojtýždenník technického a prírodovedného zamerania pre mládež. Jeho súčasťou sú kreslené seriály, vystrihovačky papierových…
 

Stagnácia

  • Výkonný počítaci stroj URAL 2
    Výkonný počítaci stroj URAL 2 Sovietsky univerzálny samočinný číslicový počítací stroj URAL 2 Filmový týždenník z roku 1963 o tejto udalosti priniesol krátku filmovú ukážku.…
 

Normalizácia

  • Kanadský pohár 1976
    Kanadský pohár 1976 Kanadský pohár otvorili v Ottawe dňa 2. septembra 1976 Podujatie nezabudnuteľne vošlo do histórie ako prvá veľká konfrontácia európskeho a…
 

Socialismus

  • Iskry a pionieri deti socializmu
    Iskry a pionieri deti socializmu Za socializmu sa hlásalo, že deti sú budúcnosťou národa. Iskry a pionieri boli skutočne jeho budúcnosťou. Až do roku 1989.…
 

Privatizácia

 

Globalizácia

  • Bohatý, bohatší a ešte bohatší
    Bohatý, bohatší a ešte bohatší V slovenskom parlamente 18.5.2005 poslanci Národnej rady rokovali o zákone o odškodnení ľudí, ktorí prišli o svoje vložené peniaze do…
 

Pripravované články

Nikita Chruščov

Nikita Chruščov

Historický pohľad na Nikitu Chruščova "zvonku".

Bude publikované:
štvrtok, 19 jún 2025 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2025. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.