pondelok, 25 október 2021 16:23

Reklama za socializmu

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Pan Vajíčko Pan Vajíčko youtube

Reklamu v Československu od roku 1954 určovali takzvané Reklamné podniky. Na začiatku 70. rokov sa dostáva do povedomia obyvateľov najmä podnik Merkúr, neskôr k Merkúru pribudol  ERPO. K Merkúru a Erpu sa následne priradila Optima (propagácia Brnenských veľtrhoch a výstavách) a Rapid. Na propagáciu zahraničných výrobkov na území Československa zas slúžila agentúra s názvom Made in publicity, ktorá bola agentúrou Československej tlačovej kancelárie.

Rýchly rozvoj zaznamenali aj jednotlivé typy médií a okrem tlačených periodík sa reklamný priestor čoraz viac dostával do rozhlasu a televízie. Od roku 1966 pracujú v jednotlivých televíznych štúdiách samostatné reklamné oddelenia, ktorých úlohou je práve vytváranie televíznych reklamných spotov. A televízia sa pomaly stáva médiom číslo jedna, aj keď vlastniť v tej dobe televízny prijímač nebolo až tak ekonomicky únosné a tých televíznych prijímačov zas nebolo medzi obyvateľstvom až tak veľa. Najmä pre mladé rodiny to znamenalo, kúpiť takýto prijímač len na pôžičku. V roku 1967 sa prvýkrát na československých televíznych obrazovkách objavila jednoduchá animácia figúrky vajcovitého tvaru omamujúce reklamný blok Československej televízie.

Postavička vznikla v autorskej dielni animátora Eduarda Hoffmana a jej úlohou bolo vyplniť medzeru, respektíve zviditeľniť predel medzi vysielaním a jednotlivých reklamných blokov. Niečo podobné bolo v tej dobe v západonemeckej televízii, kde 2. apríla 1963, len jeden deň po tom, čo začal vysielať druhý okruh nemeckej televízie, sa začal vysielať aj Mainzelmännchen. Obdoba postavičky "Pán Vajíčko".

Kvalitu či rozmer Mainzelmännchen, pán Vajíčko nedosiahol, ale splnil svoj účel.

Koncom 70. rokov sa produkcia reklamy v rôznych médiách začína viac podobať na komerčnú produkciu vtedajších západných krajín a to vďaka obrodnému procesu takzvanej Pražskej jari. Po vyprchaní eufórie zo slobody vojskami Varšavskej zmluvy, dochádza k normalizačným praktikám i v reklamnom priestore a všetko sa podriadilo komunistickej strane a jej socialistickým výdobytkom. Ale tí skôr narodení, si určite pozrú televízne reklamy svojej mladosti, ktoré som na konci tohoto článku pripravil. Príjemné spomienky priatelia.

Zobrazené 1034 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Nejlepší retro ČSSR reklamy v TV youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

  • Magnetofón B100
    Magnetofón B100 Pred niekoľkými mesiacmi sa objavil na našom trhu nový magnetofón, ktorý svojim koncepčným riešením a parametrami vyhovie väčšine záujemcov o…
  • Tajomstvo Veľkonočného ostrova
    Tajomstvo Veľkonočného ostrova PÍSMO PREDSTAVUJE medzník, ktorý oddeľuje pravek od historického obdobia. Vynález písma však tvori ešte významnejší krok vpred ako objav ohňa.…
  • Československý socialistický priemysel - odozvy zo sveta
    Československý socialistický priemysel - odozvy zo sveta Technické služby mesta Helsínk vyjadrili vo svojom liste Škoda exportu veľké uspokojenie so spoľahlivosťou prevádzky turbo sústroja 3.5 MW, ktorý…
  • Tajomstvá Chufevovej pyramídy
    Tajomstvá Chufevovej pyramídy Egyptské pyramídy patria k najväčšmi a najstarším divom sveta. Je ich asi sedemdesiat a prvú z nich (stupňovitú skladajúcu sa…
  • Motocykle na FICC
    Motocykle na FICC Vo Vysokých Tatrách bolo v dňoch 11. augusta (píše sa rok 1974 - poznámka redakcie) XXXV stretnutie Rallye FILL Federation…
  • Trenčianskí textilní pracovníci oslavujú
    Trenčianskí textilní pracovníci oslavujú IX. plenárne zasadanie Ústredného výboru SZM 11 a 12 októbra 1974 posúdilo prácu organizácie Socialistického zväzu mládeže v textilných závodoch.…
Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 1007 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

  • Jawa Stadion S11
    Jawa Stadion S11 Jawa moped - spoľahlivý, pohodlný, ľahko ovládateľný a vhodný dopravný prostriedok do práce na rekreáciu a za športom pre jednu…
 

Stagnácia

  • Bratislava - Zlaté piesky
    Bratislava - Zlaté piesky Bratislava - Zlaté piesky jazero, využívané pre Bratislavčanov, ako prírodné kúpalisko v mestskej časti Ružinov. Má šírku asi 400 metrov…
 

Normalizácia

  • Tatra T-148
    Tatra T-148 Tatra T 148 česko-slovenský nákladný automobil s podvozkom 6x6 Alebo 4x4 s nosnosťou 12 ton. V roku 1969 bola začatá…
 

Socialismus

 

Privatizácia

 

Globalizácia

 

Pripravované články

Mozog rozpráva o sebe

Mozog rozpráva o sebe

Akademik Viktor Gluškov sa zaoberá aj tajom stavmi ľudského mozgu.

Bude publikované:
sobota, 21 september 2024 08:00


Domáce potreby, Drobný tovar a Drogéria (čo sa ponúka v predajniach?)

Domáce potreby, Drobný tovar a Drogéria (čo sa ponúka v predajniach?)

Čo sa ponúka v predajniach Domáce potreby, Drobný tovar a Drogéria? Dobový článok zo 70. rokov 20. storočia.

Bude publikované:
streda, 02 október 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.