piatok, 28 október 2022 15:02

Zápalky

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Zápalky Zápalky Časopis Elektrón

TOHTO ROKU je to už 140 rokov, čo mladý stolársky pomocník Vojtech Scheinost začal vo svojom rodisku Sušici spolu so svojou ženou Máriou vyrábať zápalky. Vtedajšia výroba ešte nemala s továrenskou nič spoločné. Drievka na zápalky vyrábali pomocou špeciálnych hoblíkov, škatuľky zlepovali v sušických domácnostiach a zápalnú hmotu mleli na ručných mlynčekoch. Dielne sa postupne rozširovali až sa spojili do továrne, ktorá v roku 1845 zamestnávala už 300 ľudí. Sušické zápalky boli výborné, dostali medaily na svetových výstavách v Dubline, Paríži, Londýne i Viedni. V roku 1903 vznikla akciová spoločnosť SOLO so sídlom vo Viedni a odvtedy zdobí táto značka škatuľky sušických zápaliek. Pôvabné šumavské mestečko sa vďaka tejto výrobe preslávilo po celom svete. Viete, ako zápalky vôbec vznikli? Ich predchodcom bol tzv. ponorný namáčací zaparovač, ktorý vynašli v Pariži v roku 1805. Skladal sa z drievka, ktoré malo na jednom konci zmes chlorečnanu draselného, síru a arabskú gumu. Druhú čast tvorila „zaparovacia fľaštička" obsahujúca azbest nasýtený koncentrovanou kyselinou sírovou. Keď sa drievko Ponorilo do fľaštičky s kyselinou sírovou, zapálilo sa. Nepríjemnosti spojené s používaním koncentrovanej kyseliny sírovej však viedli k hra-daniu nových, dokonalejších zapaľovadiel. Potom prišla éra trecích zápaliek, ktoré sa zaparovali trením o rôzne upravenú alebo neupravenú plochu. Prvé takéto zápalky vyrobili v r. 1827 v Anglicku. Na jednom konci mali zápalnú zmes z jedného dielu chlorečnanu draselného, dvoch dielov sírnika anumonitého s použitím arabskej gumy ako pojidla. Zaparovali sa šúchaním medzi šmirgľovým papierom. Zaparovali sa však ťažko, zápalná zmes sa stierala, a preto do nej začali pridávať biely fosfor.

Fosforové zápalky sa objavili okolo roku 1833 v mnohých krajinách Európy. Zápalnú zmes na drievka vyrábali z bieleho fosforu, chlorečnanu draselného, sírnika antimonitého a arabskej gumy. Nevýhodou týchto zápaliek bola prílišná zápalnosť. A tým, že horiaca zmes sa rozstrekovala do okolia, boli zápalky nebezpečné. Viedlo to k postupnému zákazu ich používania. Potom skúšali mnohé, menej nebezpečné látky, no všetky mali svoje nedostatky, pričom hlavný z nich spočíval vo vysokom obsahu bieleho fosforu. Zápalky pri horení odporne páchli a navyše boli jedovaté. V roku 1847 sa objavilo Viedni zápalky s dlhými drievkami. Na jednom konci bola zápalná hmota, ktorá neobsahovala žiadny fosfor. Po použití sa drievko v polovici rozlomilo a obidva konce sa o seba treli. Tento druh zápaliek postupne vo švédsku, Paríži a v Sušici zdokonalili natoľko, až vznikli zápalky, ktoré dnes bežne používame a kde trecia plocha je na bokoch škatuľky. Základnou surovinou na výrobu zápaliek zostalo drevo Najvhodnejšie je drevo z osiky, kanadského topoľa alebo zo smreku Kmeň stromu sa najprv rozreže na kusy. Tie po na parení upnú do stroja, ktorý nimi sa otáča okolo osi a široký nôž z nich olupuje tenkú vrstvu v podobe blany. Z tenšej blany sa vyrábajú škatuľky, z hrubšej drievka. Zápalkové drievka najprv usušia, potom hladia v bubnoch, zvnútra vyložených parafínom. Drievka sa trú o seba i o parafín, až sa vyhladia tak, že nemajú triesky. Automatické stroje sa skladajú v podstate z nekonečného pásu, vytvoreného z nosných tyči, ktoré majú otvory pre drievka zápaliek. Nosné tyče sú vedené v bočných lištách upevnených na nosnej konštrukcii stroja, alebo sú upevnené v článkoch pohybujúcich sa reťazi. Po dráhe, ktorou prebiehajú, sú umiestnené rôzne dômyselné zariadenia, ktoré postupne zápalky zhotovujú. Je to napríklad zariadenie na vytváranie hlavičiek, sušenie zápaliek a zariadenie, ktoré zápalky urovnáva do plechových zásobníkov. Odtiaľ sa zápalky dostávajú k plniacim strojom, ktoré ich uložia do škatuliek. Natieracie stroje zasa dajú škatuľke treciu plochu. Na škatuľku ešte nalepia nálepku a výrobok je hotový. Škatuľky balia do malých balíčkov, potom väčších, ktoré vkladajú do kartónov a tie potom zasa do debien. Balenie tuzemských zápaliek je jednoduchšie exportné (najmä do zámoria) náročnejšie.

Za jediný deň vyrobí SOLO Sušice viac ako 2 milióny škatuliek. Podľa veľkosti škatuliek rozoznávame troj-osminky, kde drievka zápaliek sú dlhé 38 mm, väčšia je troj-štvrtinka (45 mm), potom sedem-osminka (47 mm) a najväčšia je štvor-štvrtka. Históriu sušickej výroby zápaliek pripomína aj rozsiahla expozícia v Múzeu Šumavy s bohatými historickými dokumentami a s názornou ukážkou výroby zápaliek i nálepiek. I o tom, ako vyzerať. pôvodné dielne, ako sa v nich pracovalo a aké boli podmienky robotníkov, je v múzeu nemálo dokladov.

Prečo sa zápalka pri horení ohýba?

S HORIACOU ZÁPALKOU prichádza každý z nás denne do styku. Ale málokto si položí otázku - prečo je zhorená zápalka ohnutá. Zaujímavé vysvetlenie možno nájsť v sovietskom časopise KVANT (č. 12/1978). Urobíme si tri jednoduché pokusy. 1. pokus. Vodorovne držíme zapálenú zápalku. Plameň sa rozširuje a zhorená čast zápalky sa dvíha, pričom toto ohnutie nie je u všetkých zápaliek rovnaké. Niektoré vytvárajú po zhorení krásny oblúk. Treba si však uvedomiť, že sa ohýbe iba zhorená čast. 2. pokus. Zapálenú zápalku držíme v plameni sporáka. Ohorená čast zápalky sa neohýba. 3. pokus. Pozorujeme, ako horia zápalky rôznych hrúbok. Hrubšie zápalky sa zohnú viac ako tenšie. Ešte raz si všimnime horiacu zápalku, ktorú držíme vodorovne. Plameň sa pomaly rozširuje pozdĺž zápalky, pričom je drevo, nachádzajúce sa v plameni, ešte rovné, neohýba sa. Farba tejto časti zápalky je čierne, teda jej teplota nie je príliš veľká - okolo 550 C. Hneď za touto častou je úzky (asi 2 mm) červený prúžok - oblasť s najväčšou teplotou okolo 725 C, v ktorej práve skončilo horenie. Ak sa na túto oblasť pozrieme zboku, vidíme, že horná čast je rozpálená do červena a spodná ostáva čierna. To znamená, že horná čast má najvyššiu teplotu, a preto si dlhšie udržiava červenú farbu. Príčinou nerovnomerného horenia je prúdenie vzduchu v blízkosti plameňa zápalky. Je možné, aby sa práve rozdielom teplôt hornej e dolnej časti dalo vysvetliť zakrivenie zhorenej časti zápalky. Zápalka (zhorená) sa ohýba vtedy tak, že je vypuklá smerom k najnižšej teplote (pri horení). Možno to potvrdiť viacerými pokusmi. Ak budeme opatrne, tak, aby zápalka nezhasla, fúkať zhora na horiacu zápalku, po zhorení zostane prakticky rovná. Plameň sme totiž stláčali nadol, a tým sa teploty hornej a dolnej časti vyrovnali. Ďalší dôkaz môžeme urobiť pomocou studeného klinca. K horiacej časti ho priblížime odspodu a zistime, že zápalka sa bude viac ohýbať ako pri normálnom horení. Vidíme, že naše predpoklady o príčinách ohnutia zhorenej zápalky sa zdajú byt pravdepodobné. Ešte viac nám pomôže takáto predstava: Keby srne vodorovným rezom rozdelili zápalku na dve časti, boli by ich dĺžky rovnaké, ale teploty pri horení rôzne - na hornej časti vyššia. Pri chladnutí sa nahriatejšia (horná) čast skracuje viac ako dolná. Preto bude dĺžka hornej časti menšia a to núti zápalku dvíhať sa nahor.

Zdroj: Časopis elektrón

Zobrazené 323 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Sirky ze Sušice youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

70. roky normalizácie

Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

Slovácké přísloví

Jiří Menzel

Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

 

ONLINE

Práve tu je 147 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • JUDr. Vladimír Clementis
    JUDr. Vladimír Clementis Vladimír Clementis (pseudonymy Peter Hron, Ján Krokavec, V. Podtisovský, V. Sopko a i.) narodený 20. september 1902 v Tisoveci bol…
 

Kolektivizácia

  • Motocykel značky Pionier
    Motocykel značky Pionier Pionier JAWA 50 legendárny stroj Československej mládeže Najobľúbenejší na vidieku, kde vznikali celé klany motorkárov a prevážali sa medzi obcami…
 

Stagnácia

  • JAWA 250
    JAWA 250 JAWA 250 motorka pre veľkých chlapcov Aspoň tak si hovorievali chalani z čias socialistického Československa, kde na Pionieroch o 50…
 

Normalizácia

 

Socialismus

 

Privatizácia

  • Železná opona
    Železná opona Železná opona, termín ktorý vyjadroval imaginárnu hranicu rozdelenia Európu na dva politické póly. Na socialistický a kapitalistický. Išlo o hermeticky…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

Hus divá (čo možno neviete)

Hus divá (čo možno neviete)

Samička znesie už koncom marca 3 až 10 bielych hrubozrnných vajec, ktoré neskôr počas sedenia dostávajú bledožlté a hnedasté škvrny.

Bude publikované:
piatok, 01 marec 2024 08:00


F1 v Trenčíne?

F1 v Trenčíne?

Formula 1 pod trenčianskym hradom? Áno. Tohto roku sa totiž uskutočnil II. ročník Grand Prix Laugaricio RC automodelov kategórie V 1, V 2 a EB.

Bude publikované:
nedeľa, 10 marec 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.