nedeľa, 08 január 2023 14:27

Bratislavský prístav

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Bratislavský prístav Bratislavský prístav Časopis Elektrón

V roku 1981 sa má dokončiť kanál Rýn — Mohan — Dunaj. Dunaj sa tak stane súčasťou transeurópskej magistrály medzi Severným a Čiernym morom a Bratislava bude hlavným československým prístavom, spojeným vodnou cestou s trinástimi štátmi. Sú to perspektívy veľmi blízke, a preto sa už na budúci rok začne so stavbou nového bratislavského prístavu. Bratislavský prístav sa začal budovať v roku 1897 Hlavná výstavba sa uskutočnila v rokoch 1924 --34, keď pristav dosiahol ročnú kapacitu až 1,4 mil ton. Od vtedy sa prístav nejako podstatnejšie nezväčšil. Cez druhú svetovú vojnu bol veľmi poškodený a v povojnových rokoch sa hlavné úsilie zameriavalo na jeho obnovu. Z väčších investícií v poslednom období možno spomenúť obrovský stabilný žeriav 2x110 Mp. Stavia sa nová lodenica s opravárenskými priestormi, ktorú dokončia v roku 1975. Vlani dali do prevádzky betonárku, ktorá vyrába betónovú zmes z dunajských štrkov. Terajšia kapacita prístavu je 1.7 — 1.9 mil ton ročne. Prístav má malú hĺbku zázemia a navyše bude treba uvoľniť pre centrálnu mestskú výstavbu čast terajšieho prístavného územia (od starého mostu po Košickú ulicu). Ďalším ukazovateľom technickej úrovne prístavov je čakací čas plavidiel pri nakladaní a vykladaní tovaru. V moderných prístavoch sa lode zdržia vrátane naloženia a vyloženia tovaru 2 až 3 dni. V Bratislave to bolo v roku 1969 až 21 dni Výstavba nového prístavu Bratislava -Pálenisko je rozdelená do dvoch etáp. Prvá z nich sa uskutočni v rokoch 1975-79 a po jej dokončení bude mat pristav kapacitu 4.25 mil ton ročne. Druhá etapa výstavby sa uskutočni v rokoch 1980 - 85 a má sa v nej dosiahnuť celkový výkon prekladu 8 mil ton ročne.

V prvej etape sa vybudujú treto hlavné objekty :

    • Bazén o rozmeroch 180.700 m
    • Pre hromadné tovary 3 polohy s troma portálovými žeriavmi o rozchode 63 m a nosnosti 12,5 Mp. Žeriavy budú mat výkon 200 t/h . Pre kusové tovary sa vybudujú do polohy, na ktorých budú manipulovať 4 portálové žeriavy o rozchode 40 m a nosnosti 8 Mp
    • Prístav bude mat al špeciálnu polohu pre prekladanie kontajnerov
    • Krytý sklad kusového tovaru o ploche 6 800 m2 bude mat strešnú konštrukciu vysunutú nad plavidlá, takže sa tovar bude môcť prekladať aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach
    • Silo na obilie bude mať kapacitu 21 tisíc ton

    Celková plocha prístavu Pálenisko bude 60 ha a vodná plocha bazénu 17 ha. Plocha voľných skládok bude 39 000 m2, dĺžka nových koľajníc 34 km a dĺžka ciest 5 km.

    Zobrazené 404 krát
    R.F.K.

    Šéfredaktor magazínu

    Media

    Bratislava - Prístav na Dunaji (1958) youtube

    Napíšte komentár

    Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

     

    Vyhľadávanie

     

    70. roky normalizácie

    Sklenka vína ti neuškodí, a plnou bečku nevypiješ.

    Slovácké přísloví

    Jiří Menzel

    Tolerance není lhostejnost, ale moudrá víra, že i ten druhý může mít pravdu.

     

    ONLINE

    Práve tu je 2203 návštevníkov a žiadni členovia on-line

    Nedal pán boh svini rohy, ani žene mužské nohy.

    Slovenské príslovie

     

    Vojnové roky

     

    Kolektivizácia

     

    Stagnácia

    • Velorex
      Velorex Velorex v Česku ľudovo nazývaný Hadrák na Slovensku jednoducho Velorex. V tomto článku nazrieme do histórie tohoto ľudového vozítka bratov…
     

    Normalizácia

    • Chrípka
      Chrípka Každý rok sa vyskytujú skoro pravidelné obdobia, kedy sa problém chrípky stáva znova aktuálnym. Napríklad teraz! Dozvedáme sa, že tu…
     

    Socialismus

    • Vojaci základnej služby ČSĽA
      Vojaci základnej služby ČSĽA Názov ČSĽA (Československá ľudová armáda) dostala táto ozbrojená zložka na základe rozhodnutia Hlavnej politickej správy v júni 1954. Od tohto…
     

    Privatizácia

    • Železničná stanica Kraľovany
      Železničná stanica Kraľovany Železničná stanica Kraľovany je hlavná železničná stanica na smere Žilina - Košice. železničná stanica sa nachádza sa na severnom okraji…
     

    Globalizácia

     

    Pripravované články

    Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

    Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

    Dnes sa mládež venuje hlavne svojím herným tabletom. A čomu sa venovala mládež v 70.rokoch minulého storočia? Raketovému modelárstvu.

    Bude publikované:
    pondelok, 13 máj 2024 08:00


    Zenit SSM

    Zenit SSM

    1600 hliadok RM sa v roku 1973 pričinilo o úsporu viac než 13 miliónov korún, zlepšovacie nápady predstavovali prínos 22 miliónov korún.

    Bude publikované:
    štvrtok, 23 máj 2024 08:00


    Loading ...
    Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
    Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
    Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
    Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.