sobota, 05 január 2019 12:33

Chopok - historická lyžiarska dominanta Nízkych Tatier

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Lanovka na Chopok Lanovka na Chopok youtube

Chopok (2 023 m n. m.) je tretí najvyšší vrch (Ďumbier 2 043, Štiavnica 2 025 m n. m.) Nízkych Tatier. Ide o vrchol s rozsiahlym kruhovým výhľadom. Blízko vrcholu sa nachádza horská chata – Kamenná chata pod Chopkom a konečná stanica lanovky (z dvoch smerov - juh a sever). Chopok je súčasťou regiónu Jasná ako turisticko-športové centrum predovšetkým zimnej lyžiarskej rekreácie. Jasná je najväčšie lyžiarske stredisko na Slovensku. Nachádza sa tu 13 lanoviek a 10 vlekov. Celková dĺžka zjazdoviek je asi 49 km. V Liptove sa lyžuje už vyše sto rokov. Prvé lyžiarske pokusy sa tu odohrali už koncom 19. storočia. No nie lyžovanie pre rekreačné účely, ale lyže sa využívali pri práci najmä u lesných robotníkov a poštových doručovateľov. Medzníkom v histórii bolo rozhodnutie v roku 1936 vybudovať lanovku na Chopok. Na podporu tejto myšlienky inicioval Alojz Lutonský lyžiarske preteky, ktoré nazvali Veľká cena Demänovských jaskýň. 26. marca 1939 sa zišlo 47 pretekárov pri Pálkovej chate pri Vrbickom plese (neskôr Sokolská chata). Trať viedla zo sedla Poľana cez Tri vody do cieľa na Zadných. Po tom ubehlo niekoľko rokov a prišla vojna. Keďže pôvodná lanovka na Chopok už neexistovala, po skončení druhej svetovej vony sa znova začalo uvažovať o jej znovu vybudovaní. V roku 1949 sa podarilo postaviť prvý úsek lanovky na sever Chopka. Naplánovaná bola dvojúseková trasa Koliesko–Luková–Chopok v dĺžke 1 145 a 1 090 metrov. Lanovka bola dvojsedačková s odpojiteľným závesom. Cestujúci cestujúci sedeli bokom v smeru jazdy. Prvý úsek bol uvedený do prevádzky v roku 1949. Následne Chopok začal poskytovať aj nové ubytovacie možnosti v hoteloch a chatách. Ďalší prelom prišiel koncom 50. rokov 20. storočia spojením severnej a južne strany Chopku lanovkou  (požiadavka vzišla od samotných zamestnancov lanovky)  (1954-1957).

Výstavba druhého úseku (na Chopok) prebiehala v rokoch 1952 – 1954 a do prevádzky bola uvedená 29. augusta 1954.

    Chronológia pretekov v Demänovskej Doline:
  • 1966 - 27. ročník Veľká cena Demänovských jaskýň (po prvý raz zaradený do kalendára pretekov medzinárodnej federácie FIS)
  • 1973 - Európsky pohár v kategórii mužov
  • 1974 - Majstrovstvá Európy juniorov v zjazdovom lyžovaní
  • 1979 - Svetový pohár FIS (slalom Phill Mahre, obrovský slalom Ingemar Stenmark)
  • 1982 - Svetový pohár FIS (slalom Phill Mahre, obrovský slalom Steve Mahre)
  • 1984 - Svetový pohár FIS (slalom Steinerová, obrovský slalom Erika Hassová)
  • 1985 - IV. Majstrovstvá sveta juniorov v zjazdovom lyžovaní
  • 1987 - Zimná svetová univerziáda
  • 1999 - Zimná svetová univerziáda

V roku 1979 (v plnej prevádzke až od roku 1983) bola postavená lanovka Otupné–Brhliská, jediná kabínková lanovka v stredisku. Kabínky boli štvormiestne. Táto lanovka bola v roku 2009 nahradená novou lanovkou s osemmiestnymi kabínkami. Trasa bola predĺžená z 1 588 na 1 960 m až k hotelu Grand. Nová lanovka má prepravnú kapacitu 2 400 osôb za hodinu, čo je dvojnásobok kapacity predchádzajúcej lanovky. Všetky štyri úseky lanovky VonRoll boli v polovici 90. rokov 20. storočia zastarané a ich prevádzka bola medzi rokmi 1994 až 1998 postupne ukončená. Prvý úsek južnej vetvy (Srdiečko - Kosodrevina) bol v roku 1994 nahradený štvrosedačkovou lanovkou. Podobne v roku 1997, po vyradení severnej vetvy lanovky (Koliesko - Luková - Chopok), bol prvý úsek na severnej strane nahradený štvorsedačkovou lanovkou. Po vyradení druhého úseku na južnej vetve v roku 1998 bol vrchol až do roku 2007 dostupný lyžiarskym vlekom len z južnej strany. V roku 2007 bol lyžiarsky vlek postavený aj zo severnej strany, čím sa vytvorilo provizórne prepojenie oboch lyžiarkych stredísk. Tento stav trval až do roku 2012, keď bol 1. decembra na severnej strane v oblasti Priehyba uvedený do prevádzky nový funitel. 20. decembra bola pridaná nová lanovka z južnej strany, čím bolo po 15 rokoch obnovené spojenie oboch strán Chopka lanovkami.

Prehľad lanoviek a vlekov Chopok Sever

Lanovky

Lanovky Typ Dĺžka Prevýšenie Vrcholová stanica Kapacita
Záhradky–Rovná Hoľa 6-sedačková lanovka 1 720 m 463 m 1 491 m n. m. 2 700 osôb/hod.
Záhradky–Priehyba 6-sedačková lanovka 1 285 m 341 m 1 380 m n. m. 2 400 osôb/hod.
Lúčky–Vyhliadka 6-sedačková lanovka 1 879 m 344 m 1 287 m n. m. 2 460 osôb/hod.
Rovná Hoľa–Konský Grúň 2-sedačková lanovka 1 036 m 352 m 1 843 m n. m. 900 osôb/hod.
Biela púť–Koliesko 4-sedačková lanovka 816 m 101 m 1 218 m n. m. 1 800 osôb/hod.
Koliesko–Luková 4-sedačková lanovka 1 251 m 544 m 1 670 m n. m. 1 800 osôb/hod.
Otupné–Luková 4-sedačková lanovka 1 725 m 514 m 1 670 m n. m. 1 200 osôb/hod.
Grand–Brhliská kabínková lanovka (Doppelmayer 8 MGD) 1 960 m 312 m 1 424 m n. m. 2 400 osôb/hod.
Priehyba–Chopok kabínková lanovka – Funitel 2 130 m 655 m 2 004 m n. m. 2 480 osôb/hod.
Koliesko-Priehyba kabínková lanovka (Twinliner) 360 m 124 m 1 349 m n. m. 324 osôb/hod.

Vleky

Vleky Dĺžka Prevýšenie Vrcholová stanica Kapacita
Jasná - Luková 684 m. 291 m. 1531 m. n. m. 840 osôb/hod.
Otupné - Zrkadlo 613 m. 132 m. 1302 m. n. m. 830 osôb/hod.
Dereše 1100 m. 232 m. 1655 m. n. m. 900 osôb/hod.
Brhliská 324 m. 28 m. 1415 m. n. m. 400 osôb/hod.

Prehľad lanoviek a vlekov Chopok Juh

Lanovky Typ Dĺžka Prevýšenie Vrcholová stanica Kapacita
Srdiečko–Kosodrevina 4sedačková lanovka 1 008 m 281 m 1 494 m n. m. 1 200 osôb/hod.
Kosodrevina-Chopok kabínková lanovka 1 433 m 516 m 2 004 m n. m. 2 800 osôb/hod.
Krupová-Kosodrevina kabínková lanovka 1 212 m 404 m 1 488 m. n. m. 2 800 osôb/hod.

Vleky

Vleky Dĺžka Prevýšenie Vrcholová stanica Kapacita
Jasná - Luková 684 m. 291 m. 1531 m. n. m. 840 osôb/hod.
Otupné - Zrkadlo 613 m. 132 m. 1302 m. n. m. 830 osôb/hod.
Dereše 1100 m. 232 m. 1655 m. n. m. 900 osôb/hod.
Brhliská 324 m. 28 m. 1415 m. n. m. 400 osôb/hod.

Zdroj: wikipedia

Zobrazené 2887 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Nízke Tatry - Nová lanovka (1989) youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

50. roky kolektivizácie

  • Žiť či nežiť.
    Žiť či nežiť. Mám v rukách časopis Roháč z roku 1957. Čo som v ňom našiel? Čítajte: Kostlivec v prijímacej kancelárii záhrobí prezrel…
  • Bohatí chudáci a chudobní boháči
    Bohatí chudáci a chudobní boháči V Sebehrabliach založili družstvo. Tejto udalosti sa začudovali blízki susedia i úrady v ďalekých mestách. To nie je možné! Nechcú…
  • Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu
    Finančné odmeňovanie väzňov za socializmu Od konca 40. rokov až do roku 1992 sa v československých väzniciach používala sústava účelových platidiel, ktorými sa odsúdeným vyplácala,…
  • Tuzex
    Tuzex V období socialistického Československa išlo o maloobchodné predajne (TUZEX, podnik zahraničného obchodu, v ktorom sa predával tovar najmä z kapitalistických…
  • Jasnovidec, okultista
    Jasnovidec, okultista Jasnovidec - okultista - prorok Prvotriedna indická škola. — Zaručené výsledky. — Všetky nadprirodzené úkazy hravo predvediem. — Levitácia na…
  • Všetko pre efektívnosť
    Všetko pre efektívnosť Juraj Poličko sa vrútil do kancelárie výkupného podniku oko blesk. Kde je riaditeľ! — skríkol na sekretárku, že až okná…
Kam tě nezvou, tam se nehrň.

České přísloví

Keď chceš s vlkmi žiť, musiš s vlkmi viť.

Slovenské príslovie

Josef Škvorecký

Oldřich Lipský

Jak se řekne maďarsky důchodce? Uštván léty.

Josif Vissarionovič Stalin

 

ONLINE

Práve tu je 292 návštevníkov a žiadni členovia on-line

 

Vojnové roky

  • Bratislava
    Bratislava Hlavné mesto Slovenskej Republiky Kto by to nevedel z nás Slovákov. O cudzincoch to už povedať nemožno. Ak sa spýtate…
 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Belazy, dnes a zajtra
    Belazy, dnes a zajtra Jednou z úloh sovietskeho automobilového priemyslu v desiatej päťročnici je zvýšiť výrobu ťažkých nákladných automobilov. Túto požiadavku vyvolal predovšetkým búrlivý…
 

Socialismus

  • Cestovanie do zahraničia
    Cestovanie do zahraničia Ako sa cestovalo do cudziny Zlatý Šengen, poviete si. Môžem ísť kam chcem, môžem ísť kedy chcem, môžem ísť s…
 

Privatizácia

  • Michal Kováč
    Michal Kováč Ing. Michal Kováč, CSc., prvý prezident Slovenskej republiky. Do tejto ústavnej funkcie bol zvolený dňa 15. februára 1993 Prezidentský mandát…
 

Globalizácia

  • Kauza Gorila
    Kauza Gorila Únik tajných dokumentov zo SIS spôsobilo na Slovensku prebudenie do mrazivej politickej noci. Na verejnosť sa prevalilo politické Status Quo.…
 

Pripravované články

Vyberáme z časopisu Roháč...

Vyberáme z časopisu Roháč...

Kam čert nemôže, pošle ženu, alebo niekoľko úryvkov humoru z dobového časopisu Roháč.

Bude publikované:
streda, 01 máj 2024 08:00


Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Dnes sa mládež venuje hlavne svojím herným tabletom. A čomu sa venovala mládež v 70.rokoch minulého storočia? Raketovému modelárstvu.

Bude publikované:
pondelok, 13 máj 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.