streda, 26 jún 2013 22:33

Motorová jednotka Köln - Modrý blesk

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(2 hlasov)
Motorová jednotka M494.001 typu Köln Motorová jednotka M494.001 typu Köln wikimedia.org

Po 2. svetovej vojne pripadlo ČSD, ako vojnová korisť nemecká trojvagónová motorová jednotka SVT 137.852 typu Köln, ktorá bola v ČSD označená radou M494.001 a ľudovo nazvaná Modrý blesk. Táto vlaková súprava premávala v Československu na trase Praha – Bratislava. Tento vlak bol pýchou predvojnového nemeckého inžinierstva. Vznikali v rokoch 1936-38 v nemeckom Breslau. Maximálna rýchlosť bola 160 km/h, avšak vzhľadom na rýchlostné obmedzenia a stav vtedajších koľajníc, vlak jazdil maximálne 130km/h. V roku 1949 bola táto vlaková súprava navrátená do NDR, kde bola do 70. rokov v pravidelnej prevádzke. Tieto motorovej jednotky (SVT 137 273-278, 851-858) boli pokračovaním vývoja rýchlych motorových jednotiek DRG. U novej jednotky bola požiadavka na oddielové usporiadanie interiéru a zariadení jedálenskej časti. Nová jednotka bola opäť trojdielna, avšak predĺženie vozov si vyžiadalo opustenie koncepcie Jakobsových podvozkov. Jednotky mali nižšie čelné okná a boli celkovo zaoblenejšie, vrátane aerodynamických krytov na spodkoch vozidiel.

Prechody medzi vagónmi boli opatrené dvojitými mechmi. Interiér bol luxusný, vykladaný drevom, s fotografiami významných nemeckých miest. Na vykurovanie bolo použité teplovodné kúrenie s naftovým kotlom. Jednotky boli opatrené fialovo - krémovým náterom, strecha a spodok mali farbu hliníkovú, ozdobné linky boli čierne. Jednotky boli pridelené do Berlína, v máji 1939 prešli dve jednotky do Dortmundu. Jednotky mali veľmi priaznivý ohlas, avšak aj niektoré nedostatky. Vadil im prudký dážď, kedy dochádzalo k poruchám, ďalej dochádzalo k únikom oleja, praskanie pružín a znečisťovanie spodku bŕzd. 22. 8. 1939 bola prevádzka siete rýchlych vlakov zastavená z dôvodov blížiacej sa vojny. Počas vojny slúžili jednotky potrebám vlády a Wehrmachtu. Ku koncu vojny bola väčšina jednotiek odstavená. V rokoch 1963 - 1965 boli jednotky modernizované a dostali nové motory 12 V 170 DR s výkonom 470 kW z ČKD Praha. Inštalácia nového sania a výfuku trochu narušila hladké línie strechy. Usporiadanie sedadiel v strednom diele sa zmenilo na 0 +4, takže jednotky získali kapacitu 48 miest v prvej a 72 v druhej triede. Z batožinového oddielu vzniklo zázemie jedálneho personálu. Jednotky boli ešte prečíslovali podľa novej schémy podľa UIC: SVT 137 273 dostala označenie 182 003 - 503 - 004, SVT 137 278 bola označená 182 005-505-006, SVT 137 853 182 007-507-008, SVT 137 856 182 009 - 509-010. Medzi rokmi 1972 a 1982 boli všetky jednotky vyradené. Niektoré vozidlá boli využité pre stavebné vlaky. To bol prípad aj jednotky 182 009-509-010 odstavenej v roku 1979 v Berlíne Lichtenberg, ako kancelárie po elektrizácii železníc. Následne slúžila ako sklad a odpočinková miestnosť v Berlíne Schöneweide. V roku 1992 bola prevzatá ako múzejný depom v Lipsku a v roku 1998 prevezená do Lipska.

Zobrazené 4811 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

40. vojnové roky

Abychom dokázali velké věci, musíme žít, jako bychom nikdy neměli zemřít.

Oldřich Nový

Když se starý člověk jednoho rána probudí a nic ho nebolí, znamená to, že je mrtvý.

České přísloví

Bolek Polívka

Ideální rozměry manžela: 90-60-40 To znamená 90 let, 60 miliónů korun na kontě a 40 stupňů horečky.

Miloš Kopecký

Žena by měla být kuchařkou v kuchyni, dámou ve společnosti a gejšou v posteli. A tragédie je, když se to přehází.

Vlasta Burian

Žena se dívá do prázdna jen tehdy, nemá-li zrcadlo.

 

ONLINE

Práve tu je 735 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Každý cigán svojho koňa chválí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Jozef Tiso
    Jozef Tiso Fakty a mýty o Jozefovi Tisovi Volajú po jeho historicky a ľudsky spravodlivom zhodnotení. Je však príznačné, že novodobí historici…
 

Kolektivizácia

  • Kapitán Dabač
    Kapitán Dabač Film Paľa Bielika z roku 1959 natočený, patril hádam v päťdesiatych rokoch v kinách k tým najnavštevovanejším. Hlavnú postavu si…
 

Stagnácia

  • Krčmy a pivo v ČSSR
    Krčmy a pivo v ČSSR Krčmy v minulom storočí za éry ČSSR neboli len miestom, kde sa čapovalo pivo a tvrdý alkohol či podával guľáš…
 

Normalizácia

 

Socialismus

  • No počkaj zajac
    No počkaj zajac No, počkaj zajac! Pamätáte si ho? Veľký vlk, ktorého nedokázalo nič rozhádzať. Majster sveta! Na čo siahol to mu vyšlo!.…
 

Privatizácia

 

Globalizácia

  • Arcibiskup Róber Bezák
    Arcibiskup Róber Bezák ThLic. Róbert Bezák, duchovný vodca, symbol nádeje a oázy duchovného pokoja, arcibiskup bez úradu, zosadený bez verejne známeho dôvodu, sa…
 

Pripravované články

Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Dnes sa mládež venuje hlavne svojím herným tabletom. A čomu sa venovala mládež v 70.rokoch minulého storočia? Raketovému modelárstvu.

Bude publikované:
pondelok, 13 máj 2024 08:00


Zenit SSM

Zenit SSM

1600 hliadok RM sa v roku 1973 pričinilo o úsporu viac než 13 miliónov korún, zlepšovacie nápady predstavovali prínos 22 miliónov korún.

Bude publikované:
štvrtok, 23 máj 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.