piatok, 01 február 2013 21:55

Automobil Aero Minor sláva a pád

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(2 hlasov)
Automobil Aero Minor Automobil Aero Minor Zdroj: wikimedia.org

Ľudové vozítko Jawa MINOR - AERO MINOR

je auto ktorým môže jazdiť každý. O takom "aute do vrecka" snívali v predvojnovej Európe húfy konštruktérov. A po vojne sa myšlienka ľudového vozidla stala súčasťou vízie o hospodárskej prosperite mnohých krajín.

Bolo tomu tak v povojnovom Československu. Ďalší diel zašľapaných projektov českej televízie ponúka príbeh unikátneho osobného automobilu Minor, ktorý tesne po vojne ašpiroval na miesto prvého československého ľudového vozidla. Príbeh tohto originálneho malého automobilu však začal už oveľa skôr. Aero Minor bolo povojnové auto, ktoré bolo pokračovateľom výroby dvojtaktných československých automobilov. Táto výroba bola najprv podľa nemeckej licencie na voz DKW Meisterklasse 701. Toto auto malo označenie Jawa 700. Nasledovníkom bola Jawa 600 vlastnej konštrukcie nazvanej Minor. Konštruktérom bol Rudolf Vykoukal. Ďalší vývoj a výrobu prerušila II. Svetová vojna. Počas okupácie sa na novom aute pracovalo tajne. Na ceste do Škandinávie bol použitý Minor I, ktorý sa vyrábal od roku 1946. Po znárodnení sa výroba z Jawy presunula do Leteckých závodov Praha. Model Minor II dostal názov Aero Minor a vyrábal sa od roku 1948 do roku1951.

výrobca: Zbrojovka, František Janeček, Týnec nad Sázavou
typ: Jawa 600 Minor
výroba v rokoch : 1937 - 1947
počet kusov:  3950
motor: dvojdobý dvojválec
počet válcov: 2
vrtanie: 70 mm
zdvih: 80 mm
obsah:  615 cm3
otáčky: 3500/min
výkon: 19,5 koní / 3500 ot. min
celková dĺžka 3680 mm
celková šírka 1350 mm
celková výška 1360 mm
pohotovostná hmotnosť: 690 kg
celková hmotnosť 940 kg
spojka: suchá, jednokotúčová
rozchod vpredu 1050 mm
rozchod vzadu 1050 mm
pneu: 4,75 x 16
rozvor: 2350 mm
max. rýchlosť 95 km / hod
spotreba 6,5 - 7,5 l/100km zmes benzin/olej 25:1
Poháňaná náprava predná
Objem palivovej nádrže 16 litrov
Prevodovka 3 stupňová vpred, 1 stupeň vzad
Počet sedadiel 4
Zobrazené 10029 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Viac z tejto kategórie: Ave Eva »

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

40. vojnové roky

Abychom dokázali velké věci, musíme žít, jako bychom nikdy neměli zemřít.

Oldřich Nový

Když se starý člověk jednoho rána probudí a nic ho nebolí, znamená to, že je mrtvý.

České přísloví

Bolek Polívka

Ideální rozměry manžela: 90-60-40 To znamená 90 let, 60 miliónů korun na kontě a 40 stupňů horečky.

Miloš Kopecký

Žena by měla být kuchařkou v kuchyni, dámou ve společnosti a gejšou v posteli. A tragédie je, když se to přehází.

Vlasta Burian

Žena se dívá do prázdna jen tehdy, nemá-li zrcadlo.

 

ONLINE

Práve tu je 606 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Každý cigán svojho koňa chválí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

 

Kolektivizácia

 

Stagnácia

 

Normalizácia

 

Socialismus

  • Vojaci základnej služby ČSĽA
    Vojaci základnej služby ČSĽA Názov ČSĽA (Československá ľudová armáda) dostala táto ozbrojená zložka na základe rozhodnutia Hlavnej politickej správy v júni 1954. Od tohto…
 

Privatizácia

 

Globalizácia

 

Pripravované články

Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Raketoví modelári Topoľčianskeho okresu

Dnes sa mládež venuje hlavne svojím herným tabletom. A čomu sa venovala mládež v 70.rokoch minulého storočia? Raketovému modelárstvu.

Bude publikované:
pondelok, 13 máj 2024 08:00


Zenit SSM

Zenit SSM

1600 hliadok RM sa v roku 1973 pričinilo o úsporu viac než 13 miliónov korún, zlepšovacie nápady predstavovali prínos 22 miliónov korún.

Bude publikované:
štvrtok, 23 máj 2024 08:00


Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2024. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.