utorok, 01 júl 2014 10:21

Starý kraľovanský železničný tunel

Napísal(a)
Tento článok má slov
Čas čítania: min.
Úroveň obtiažnosti čítania :
Ohodnotiť túto položku
(2 hlasov)
Starý kraľovanský železničný tunel Starý kraľovanský železničný tunel

Starý kraľovanský jednokoľajný železničný tunel je dnes opustenou tunelovou stavbou (patriaci železniciam Slovenskej republiky) nachádzajúci sa vedľa železničnej trate (a aktívneho železničného tunela) pri Kraľovanoch dislokačne smerom k obci Šútovo (časť Rieka). Tunel pretína horský masív kopca Sokol, ktorý obchádza cestná komunikácia E 50 v smere Martin - Ružomberok, dobre to známa spojnica Turca a Liptova, ktorá je v čase absencie diaľničného úseku najvyužívanejšou cestou turistiky do Vysokých Tatier. Tunel nie je z hlavnej cesty dobre viditeľný, ale je veľmi dobre prístupný (s možnosťou parkovania tesne u vstupu do tunela). V súčasnosti je opustený, nevyužívaný a navštevovaný dobrodruhmi či zvedavcami, alebo hľadačmi pokladov a pátračov po keškách ( Geocaching - určitý druh športu, spočívajúci v hľadaní skrytého objektu, o ktorom sú známe len jeho geografické súradnice). V letných mesiacoch v jeho blízkosti u hlavného cestného ťahu môžete vidieť pocestných predajcov medu, čučoriedok, húb či letného ovocia.A je to jediná tunelová stavba v širokom okolí, ktorá je zatiaľ voľne prístupná. Ak si chcete pozrieť toto stavebné dielo vytesané do skaly z roku 1871, máte jedinečnú príležitosť tak učiniť, pokiaľ jediný vchod do tunela Slovenské železnice neuzavrú.

Tunelová rúra bola razená v hornine, ktorá je tvorená svetlošedými dolomitmi stredného triasu. Hneď po vstupe od Kraľovian sa tunel otáča v pravo. Veľká zaujímavosť tunela spočíva v tom, že bol vyrazený takmer bez vnútorného kamenného obloženia. Tá sa doplňovala  len sporadicky v miestach s priepustnou vrstvou horniny a pri geologických zlomoch. Obloženie tunela tvorí približne  20 až 30% z jeho celkovej dĺžky. Tunelový úsek  pripomína skôr jaskyňu, ako tunel. Je to v ňom veľmi dobre viditeľné hlavne na strope, ale i po stranách tunela, kde je súvislý skalný masív. Strop je však silne znečistený od sadzí, pochádzajúcich z čas parných lokomotív. Tunel je zaujímavý aj tým, že v ňom chýbajú bezpečnostné výklenky. Teda až na jeden (po pravej strane smerom od Kraľovian). Tunel určité časové obdobie slúžil ako sklad materiálu pri výstavbe krpeľanskej priehrady (1951 - 1953) a bol následne zamurovaný tehlami vo vzdialenosti asi 120 metrov od dnešného zasypaného konca tunelovej rúry (smerom od Šútova - časť Rieka) a uzavretí drevenou bránou. Vstup do tunela z tejto strany sa nachádza pod úrovňou cesty E 50, v mieste pôvodného prístavu ktorý bol vytvorený pre plávajúci bager (v minulosti vykopával riečne nánosy z rieky Váh).  Vyústenie tunela nakoniec zaviezli horninou z blízkeho lomu a postavili nad ním hlavnú cestu. Pod jej hmotnosťou však prišlo k prevaleniu (závalu). V tomto stave portál existuje dodnes. Po opustení tunela v 50. tých rokoch minulého storočia bola časť tunela využívaná, ako sklad Stredoslovenských mliekární. Pozostatky z týchto čias sú aj dnes dobre viditeľné, pretože sa tu nachádzajú torzá drevených podlahách a elektrických pouličných osvetľovacích lámp.

Tunel má ešte jednu zaujímavosť. V stene za uvoľnenou výstužou sa nachádza otvor - priechod do spleti úzkych (jaskynných) chodbičiek celkovej dĺžke asi 168 metrov. Tieto chodby boli zmapované miestnymi jaskyniarmi v roku 2006.

Kraľovanský tunel bol postavený na Košicko - Bohumínskej železnici v roku 1871. Mal dĺžku 401 metrov a bol jednokoľajný. V roku 1950 bol tento tunel nahradený tunelom novým a pôvodný tunel následne upadol do zabudnutia. Z histórie tunela sa dozvedáme, že počas druhej svetovej vojny (24.8.1944) bol príslušníkmi odboja vykoľajený nákladný vlak č.665 vezúci železnú rudu (rušeň a 26 vagónov) a následne v apríli 1945 bol znova poškodený ustupujúcimi nemeckým vojskami, ktoré pri Kraľovanoch zviedli tuhé boje s postupujúcou červenou armádou. Ministerstvo dopravy a verejných prác rozhodlo v roku 1942 o stavbe nového tunelu. Pôvodne jednokoľajová trať bola z dôvodu zvyšujúcej se doprave rozšírená o druhú koľaj. Nový tunel mal mať dĺžku 523 metrov a kvôli nemu se zmenila i súbežná štátna cesta. Tunel bol dostavaný po oslobodení a následne uvedený do prevádzky.

Ak sa chcete pozrieť do tajomných a tmavých útrob tohoto stavebného diela, budete potrebovať:

  • spoľahlivú baterku s veľkým svetelným výkonom
  • cesta na koniec tunela (k závalu) a späť trvá približne 25 minút
  • pevnú obuv
  • oblečenie (jesenné oblečenia do sychravého počasia) pretože v priestoroch tunela je chladno a vlhko
  • prilbu (určite sa zíde ak už nie pred padajúcimi úlomkami zo stropu, tak už určite voči padajúcim vodným kvapkám)

Tunel by si určite zaslúžil status technickej pamiatky a po doplnení koľajníc by sa mohol stať aj turistickou atrakciu, ak by sa doň umiestnili niektoré depozity z dejín železničnej dopravy na Slovensku a mohlo by to prinášať určitý finančný zisk. Namiesto toho ŽSR ho ponúkajú do prenájmu (no neviem či táto ponuka je stále aktuálna).

Vytlačiť

Zdroj: Miroslav KOŽUCH - skhist

Zobrazené 9816 krát
R.F.K.

Šéfredaktor magazínu

Media

Kraľovany - opustený tunel youtube

Napíšte komentár

Zverejnenie komentára z dôvodu neúnosných reklamných aktivít niektorých návštevníkov podlieha schváleniu administrátorom. Tým ale nie je dotknutá sloboda slova, ak nie sú porušené pravidlá tohoto portálu. Komentáre sú následne zverejnené do 24 hodín.

 

Vyhľadávanie

 

40. vojnové roky

Abychom dokázali velké věci, musíme žít, jako bychom nikdy neměli zemřít.

Oldřich Nový

Když se starý člověk jednoho rána probudí a nic ho nebolí, znamená to, že je mrtvý.

České přísloví

Bolek Polívka

Ideální rozměry manžela: 90-60-40 To znamená 90 let, 60 miliónů korun na kontě a 40 stupňů horečky.

Miloš Kopecký

Žena by měla být kuchařkou v kuchyni, dámou ve společnosti a gejšou v posteli. A tragédie je, když se to přehází.

Vlasta Burian

Žena se dívá do prázdna jen tehdy, nemá-li zrcadlo.

 

ONLINE

Práve tu je 282 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Každý cigán svojho koňa chválí.

Slovenské príslovie

 

Vojnové roky

  • Horský hotel Hrebienok
    Horský hotel Hrebienok Po prvej svetovej vojne sa majitelia pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok (Legiobanka v Prahe) rozhodli presadiť výstavu ľudového…
 

Kolektivizácia

  • Jasnovidec, okultista
    Jasnovidec, okultista Jasnovidec - okultista - prorok Prvotriedna indická škola. — Zaručené výsledky. — Všetky nadprirodzené úkazy hravo predvediem. — Levitácia na…
 

Stagnácia

 

Normalizácia

  • Sanatórium Helios, Štrbské Pleso
    Sanatórium Helios, Štrbské Pleso Malá retro spomienka na jeden z najmodernejších zdravotníckych ústavov bývalého Československa. Sanatórium Helios sa nachádza v pohľadovo menej exponovanej polohe…
 

Socialismus

  • Nežná revolúcia
    Nežná revolúcia Nežná revolúcia označuje nekrvavé udalosti, ktoré prebehli v Československu s cieľom odstrániť komunistickú vládu. Dvadsať rokov po vpáde komunistických vojsk…
 

Privatizácia

  • Čiernohronská železnica
    Čiernohronská železnica Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Železnica sa tiahne na trase Chvatimech – Hronec – Čierny…
 

Globalizácia

  • Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku
    Pavel Ján Buvala na cestách po Slovensku Obávaný šéfredaktor internetového portálu sduchodci.cz, veľký československý patriot a mediálny kritik Pavel Ján Buvala sa práve v týchto dňoch pohybuje…
 

Pripravované články

V tejto chvíli redakcia nepripravuje žiadne nové články pre zverejnenie.
Loading ...
Magazín retro spomienok so širokým časovým tématickým obsahom z obdobia bývalého Československa.
Retromania 2010 - 2023. Všetky zobrazené ochranné známky, fotografie a informácie sú majetkom ich oprávnených vlastnikov.
Tento projekt zrealizovalo holdysoftware.sk
Tieto webstránky využívajú súbory Cookies. Ak pokračujete bez zmenenia nastavení súborov cookies, súhlasíte s ich použitím. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.