Tunelová rúra bola razená v hornine, ktorá je tvorená svetlošedými dolomitmi stredného triasu. Hneď po vstupe od Kraľovian sa tunel otáča v pravo. Veľká zaujímavosť tunela spočíva v tom, že bol vyrazený takmer bez vnútorného kamenného obloženia. Tá sa doplňovala len sporadicky v miestach s priepustnou vrstvou horniny a pri geologických zlomoch. Obloženie tunela tvorí približne 20 až 30% z jeho celkovej dĺžky. Tunelový úsek pripomína skôr jaskyňu, ako tunel. Je to v ňom veľmi dobre viditeľné hlavne na strope, ale i po stranách tunela, kde je súvislý skalný masív. Strop je však silne znečistený od sadzí, pochádzajúcich z čas parných lokomotív. Tunel je zaujímavý aj tým, že v ňom chýbajú bezpečnostné výklenky. Teda až na jeden (po pravej strane smerom od Kraľovian). Tunel určité časové obdobie slúžil ako sklad materiálu pri výstavbe krpeľanskej priehrady (1951 - 1953) a bol následne zamurovaný tehlami vo vzdialenosti asi 120 metrov od dnešného zasypaného konca tunelovej rúry (smerom od Šútova - časť Rieka) a uzavretí drevenou bránou. Vstup do tunela z tejto strany sa nachádza pod úrovňou cesty E 50, v mieste pôvodného prístavu ktorý bol vytvorený pre plávajúci bager (v minulosti vykopával riečne nánosy z rieky Váh). Vyústenie tunela nakoniec zaviezli horninou z blízkeho lomu a postavili nad ním hlavnú cestu. Pod jej hmotnosťou však prišlo k prevaleniu (závalu). V tomto stave portál existuje dodnes. Po opustení tunela v 50. tých rokoch minulého storočia bola časť tunela využívaná, ako sklad Stredoslovenských mliekární. Pozostatky z týchto čias sú aj dnes dobre viditeľné, pretože sa tu nachádzajú torzá drevených podlahách a elektrických pouličných osvetľovacích lámp.
Tunel má ešte jednu zaujímavosť. V stene za uvoľnenou výstužou sa nachádza otvor - priechod do spleti úzkych (jaskynných) chodbičiek celkovej dĺžke asi 168 metrov. Tieto chodby boli zmapované miestnymi jaskyniarmi v roku 2006.
Kraľovanský tunel bol postavený na Košicko - Bohumínskej železnici v roku 1871. Mal dĺžku 401 metrov a bol jednokoľajný. V roku 1950 bol tento tunel nahradený tunelom novým a pôvodný tunel následne upadol do zabudnutia. Z histórie tunela sa dozvedáme, že počas druhej svetovej vojny (24.8.1944) bol príslušníkmi odboja vykoľajený nákladný vlak č.665 vezúci železnú rudu (rušeň a 26 vagónov) a následne v apríli 1945 bol znova poškodený ustupujúcimi nemeckým vojskami, ktoré pri Kraľovanoch zviedli tuhé boje s postupujúcou červenou armádou. Ministerstvo dopravy a verejných prác rozhodlo v roku 1942 o stavbe nového tunelu. Pôvodne jednokoľajová trať bola z dôvodu zvyšujúcej se doprave rozšírená o druhú koľaj. Nový tunel mal mať dĺžku 523 metrov a kvôli nemu se zmenila i súbežná štátna cesta. Tunel bol dostavaný po oslobodení a následne uvedený do prevádzky.
Ak sa chcete pozrieť do tajomných a tmavých útrob tohoto stavebného diela, budete potrebovať:
- spoľahlivú baterku s veľkým svetelným výkonom
- cesta na koniec tunela (k závalu) a späť trvá približne 25 minút
- pevnú obuv
- oblečenie (jesenné oblečenia do sychravého počasia) pretože v priestoroch tunela je chladno a vlhko
- prilbu (určite sa zíde ak už nie pred padajúcimi úlomkami zo stropu, tak už určite voči padajúcim vodným kvapkám)
Tunel by si určite zaslúžil status technickej pamiatky a po doplnení koľajníc by sa mohol stať aj turistickou atrakciu, ak by sa doň umiestnili niektoré depozity z dejín železničnej dopravy na Slovensku a mohlo by to prinášať určitý finančný zisk. Namiesto toho ŽSR ho ponúkajú do prenájmu (no neviem či táto ponuka je stále aktuálna).

Zdroj: Miroslav KOŽUCH - skhist